Provincie stemt buslijn 138 weg

10 november 2014

Provincie stemt buslijn 138 weg

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 10 november j.l. is een voorstel van de SP om buslijn 138 te behouden weggestemd door de provinciale coalitie van VVD, PvdA, D66 en CDA.
Als doekje voor het bloeden werd een voorstel aangenomen om in plaats van buslijn 138 een buurtbus te financieren, die bemand moet worden door vrijwilligers.

Het door de SP ingediende amendement op de provinciale begroting was een laatste poging om de voor Enkhuizen, Andijk, Wervershoof en Grootebroek zo belangrijke buslijn te behouden.

Nadat we wekenlang actie hebben gevoerd en daarbij ruim 3100 handtekeningen vóór het behoud van de buslijn hebben verzameld, hoopten we dat de Statenleden zouden inzien welk enorm maatschappelijk belang deze buslijn voor Enkhuizen en omgeving heeft.

Helaas. Het besluit van gedeputeerde Post van de VVD om buslijn 138 te schrappen werd niet teruggedraaid.

Wij vinden het onbegrijpelijk dat de Statenleden van VVD, PvdA, D66 en CDA accepteren dat de precieze informatie over de bezettingsgraad van buslijn 138 geheim blijft. Dat de mogelijkheden om de kostendekkendheid te verbeteren, onder meer door de bus beter aan te laten sluiten op de trein, niet serieus zijn onderzocht.

Bijzonder teleurgesteld zijn wij in de houding van de PvdA. Het lijkt erop dat deze partij niet alleen in de landelijke, maar ook in een provinciale coalitie met de VVD haar sociale gezicht helemaal verloren is. Als de PvdA-Statenleden vóór het voorstel van de SP gestemd zouden hebben, zou dat voorstel het hoogstwaarschijnlijk gehaald hebben.

Er wordt nu een buurtbusproject opgezet. Natuurlijk: beter iets dan niets. Maar zo'n buurtbus is volledig afhankelijk van een groot aantal (minimaal 60) vrijwilligers en er zijn genoeg voorbeelden waarbij dit niet gelukt is. Volwaardige banen worden vervangen door vrijwilligerswerk. Grote kans dat de chauffeurs die nu zonder werk komen te zitten straks als tegenprestatie voor hun uitkering als "vrijwilliger" op de buurtbus moeten gaan rijden.
Een buurtbus heeft geen "vervoersplicht". U kunt er dus nooit zeker van zijn dat de bus rijdt op de momenten dat u hem nodig heeft. En als dat wel zo is, moet u nog maar afwachten of er plaats is: er mogen maximaal 8 passagiers meerijden.

Alles bij elkaar een trieste dag voor de vele mensen die voor hun werk, hun studie, hun sociale contacten, hun dagbesteding, hun "participatie aan de maatschappij" afhankelijk zijn van fatsoenlijk openbaar vervoer. Een trieste dag ook voor de leefbaarheid van onze regio.

Over vier maanden, op 18 maart 2015 zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Eerste Kamer. U kunt dan opnieuw uw stem laten horen tégen afbraak van maatschapplijke voorzieningen en vóór een socialer beleid.
U weet nu op welke partijen u daarvoor in ieder geval niet hoeft te stemmen.