De sociale gevolgen van het parkeerbeleid

4 januari 2014

De sociale gevolgen van het parkeerbeleid

Het ‘parkeren’ is in Enkhuizen al een aantal jaar een heet hangijzer. Om het (volgens velen niet) bestaande parkeerprobleem op te lossen is er enkele jaren een gedrocht geschapen, waarbij verschillende soorten vergunningen de ronde gingen doen: bewonersvergunningen, walkant-vergunningen, zorgvergunningen, bedrijfsvergunningen... In grote delen van de binnenstad kan inmiddels alleen nog maar worden geparkeerd met een vergunning - ook zijn er plekken waar gewerkt wordt met een blauwe zone.

We kunnen toch wel vaststellen dat het aantal parkeerders in al die jaren niet wezenlijk is veranderd. Op drukke dagen is het overal nog even druk, en laten we eerlijk zijn: dat is niet echt een probleem. Een stad als Enkhuizen is in wezen niet geschikt voor veel auto’s, want die waren er zeshonderd jaar geleden ook nog niet.

De SP heeft al die jaren fel strijd gevoerd tegen het huidige parkeerbeleid, ook toen het nog niet was ingevoerd. Veel mensen hebben bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 zelfs op de SP gestemd vanwege de afkeer van de SP van het parkeersysteem.
De SP werd in 2010 de grootste partij in Enkhuizen, maar helaas bleven we door de houding van andere partijen buiten de coalitie. Mede daardoor hadden we weinig instrumenten in handen om daadwerkelijk iets aan het parkeersysteem te doen.

Sinds de val van de vorige coalitie, in november 2012, maakt de SP nu wel uit van de ‘regeringscoalitie’ in de stad - bij de vorming van deze coalitie is destijds de afspraak gemaakt dat de coalitiegenoten de SP flink tegemoet zouden komen op het terrein van het parkeren.
Onlangs was het zover: de verantwoordelijke PvdA-wethouder kwam met een voorstel tot digitaal maken van het systeem. Uiteraard was dit voor ons onbespreekbaar - richting afschaffen, dat is wat we willen. We gaan met het digitaal maken van het parkeren natuurlijk niet akkoord, het zou een voortzetten betekenen van het huidige systeem, waar we zo op tegen waren en zijn.

En zo zal het ‘parkeren’ ook bij de komende verkiezingen weer een hot item worden. We weten dat er onder de bevolking nog steeds veel weerstand is tegen het parkeersysteem. De SP blijft strijden voor een grondige aanpassing van het huidige stelsel. Voor alle duidelijkheid: daar waar echt problemen zijn met geparkeerde auto’s vindt ook de SP dat ze moeten worden opgelost. Daar vinden de burgers de SP op hun weg naar een oplossing.
Maar heeft u wel eens stilgestaan bij alle problemen die juist zijn ontstaan dankzij het huidige systeem van vergunningen?

Om te beginnen is het voor mensen uit de buitenwijken, maar natuurlijk ook voor mensen uit andere plaatsen, veel moeilijker om met de auto naar de binnenstad van Enkhuizen te komen. En ja, er is dan wel een langparkeerplaats bij het station, maar dat blijkt voor veel mensen toch te ver van de binnenstad te zijn. En staat je auto daar wel veilig? Dit betekent dat de middenstand in de binnenstad dus zeker niet profiteert van het parkeersysteem, integendeel. We krijgen, ook bij ons flyerwerk in de Westerstraat, regelmatig te horen dat mensen “dan maar liever even naar het Streekhof rijden”. Daar zullen onze winkeliers blij mee zijn...

Als je in de binnenstad woont, moet je je bezoek (als dat per auto komt) een bezoekerskaart voorleggen, à 50 cent voor maximaal vijf uur. Het blijkt toch, dat vooral ouderen dit systeem niet goed begrijpen. Het is zelfs zo, dat ouderen doordeweeks hun bezoek maar liever niet laten komen. Dat heeft een toename van de eenzaamheid tot gevolg. Probleem is daarbij, dat de mensen waar het om gaat zich ook niet snel zullen laten horen.

Mensen die in de binnenstad werken, van ‘ver’ komen én met de auto (en soms moet dat echt, omdat er geen goede openbaar vervoersmogelijkheden zijn!) moeten hun auto ook bij het station zetten  dat betekent dat zij een heel eind moeten lopen naar hun werkplek. Er zijn wel bedrijfsvergunningen, maar die zijn beperkt verkrijgbaar.

Persoonlijk ervaar ik problemen bij de school waar ik werkzaam ben. Onze school, in de binnenstad, wordt bezocht door kinderen uit heel Enkhuizen, en ook door kinderen uit onze buurgemeenten. Deze kinderen worden opgehaald met de fiets, maar soms ook door ouders met een auto (en dus geen vergunning). Nu mag je wel 15 minuten je auto ergens neerzetten: ‘laden en lossen’, ook van je kind blijkbaar. Soms vraagt het ophalen van je kind iets langer, door bijvoorbeeld even een gesprekje met de leerkracht. Met wat pech staan de BOA’s net bij de school te wachten tot het kwartier voorbij is, en je hebt een dikke prent te pakken.

Binnenkort begint de hele aanvraagprocedure voor een nieuwe vergunning weer. En moeten we weer betalen voor een nieuwe vergunning. Als het aan de SP ligt gaat dit echt veranderen. Daarvoor rekenen we nog meer op uw steun. Een grote, nee: nóg grotere SP in Enkhuizen vergroot de kans op afschaffen van dit systeem, dat zijn doel enorm voorbij schiet en meer schade aanricht dan het moest oplossen.